top of page

חקלאי הארץ זקוקים לכם! לחצו כאן להתנדבות

רלי זיידנר

עיצוב פדגוגי: כשעיצוב פוגש חינוך



בעולם החינוך לגיל הרך, גני הילדים הם הרבה יותר מסתם מבנים – הם מרחבים שמעצבים את חוויות הילדות הראשונות, את האופן שבו ילדים לומדים, משחקים, יוצרים קשרים ומפתחים את עצמם. אך האם תכנון פיזי של גן ילדים יכול להשפיע על הפדגוגיה? התשובה היא חד-משמעית: כן.


ב’אחים ואחיות לישראל’ אנו פועלות מתוך תפיסה חדשנית הנקראת “עיצוב פדגוגי”. המונח מתאר תהליך תכנון שמבקש לחבר בין העקרונות הפיזיים של עיצוב מרחב לבין תפיסות פדגוגיות וחינוכיות, המתאימות לכל קהילה, גננת וילד.


מהו עיצוב פדגוגי?


עיצוב פדגוגי הוא גישה רב-תחומית המשלבת בין:

1. תכנון פיזי מיטבי – תכנון חללים המותאמים לגודל המבנה, לתקציב הנתון ולציוד הקיים, תוך שמירה על נוחות ובטיחות מקסימלית לילדים ולצוות.

2. התאמה אישית – שיתוף פעולה צמוד עם הגננת, הקהילה המקומית והנהלת הגן, כך שהעיצוב משקף את הערכים, הרוח והאג’נדה החינוכית הייחודית להם.

3. תמיכה בתהליכי למידה – יצירת סביבות המעודדות סקרנות, יצירתיות ועצמאות, בהתאם לצרכים ההתפתחותיים של הילדים.


למה זה כל כך חשוב?


במהלך השנים למדנו כי אין “מתכון אחיד” לגני ילדים. כל קהילה מביאה איתה את התרבות, המנהגים והצרכים שלה, וכל גננת מגיעה עם התפיסה החינוכית הייחודית שלה. לכן, תכנון גן ילדים צריך להיות תהליך דיאלוגי שמכבד את מגוון הקולות והחזונות.


לדוגמה:

• בקהילות שבהן הערך של “טבע וסביבה” מרכזי, נשלב מרחבים חיצוניים גדולים עם חומרים טבעיים.

• בגנים המקדמים חינוך דמוקרטי, ניצור חללים שמעודדים עצמאות וקבלת החלטות בקרב הילדים.

• בגנים המיועדים לילדים שעברו טראומה, נשים דגש על פינות שקטות ותומכות המעניקות תחושת ביטחון.


איך זה מתבצע בפועל?


בתהליך העבודה שלנו:

1. אנחנו מתחילות בשיחות עומק עם הגננת וצוות הגן, במטרה להבין את הצרכים, החזון והאתגרים.

2. עוברות לשלב ניתוח השטח והמשאבים – כולל גודל המבנה, התקציב והציוד הזמין

3. גיבוש הקונספט העיצובי – מתוך שילוב המידע שנאסף, אנו מגדירות את הקווים המנחים לתכנון: הזרימה במרחב, פינות המשחק והלמידה, החומרים והצבעים שיתאימו לרוח הגן ולצרכי הילדים.

4. שיתוף הקהילה המקומית – כחלק מתפיסתנו, אנו שואפות לשלב את ההורים, נציגי הקהילה והצוות החינוכי בתהליך קבלת ההחלטות, כדי להבטיח שהעיצוב ישקף את הערכים המשותפים ואת זהות הקהילה.

5. ביצוע מותאם אישית – התכנון עובר לביצוע, עם תשומת לב לפרטים הקטנים ביותר, תוך שמירה על גמישות שתאפשר שינויים והתאמות בעתיד.




דוגמה מהשטח


בפרויקט האחרון שלנו בקיבוץ רוחמה, גן לילדי כפר עזה, נדרשנו להתמודד עם אתגרים ייחודיים. מצד אחד, תקציב מוגבל ומבנה קטן; מצד שני, הצורך לספק לילדים תחושת ביטחון ושייכות אחרי טראומה קשה.


התוצאה: תכנון שהתמקד בחללים אינטימיים וביתיים, עם פינות משחק ולמידה שמזמינות ילדים לחקור ולגלות, ובמקביל מספקות להם אזורים שקטים למנוחה והירגעות. הגן עוצב סביב חומרים טבעיים וצבעים מרגיעים, שמשדרים חמימות ומשפחתיות.


הערך המוסף של עיצוב פדגוגי


גישה זו אינה רק כלי לעיצוב מרחבים יפים; היא גישה שמטרתה ליצור גני ילדים שמקדמים חינוך לערכים, קהילתיות, דמוקרטיה, ואפילו שיקום רגשי עבור הילדים והקהילות שבתוכן הם פועלים.


בעולם שבו חינוך הוא אחד הכלים המרכזיים ליצירת חברה טובה יותר, עיצוב פדגוגי מציע לנו אפשרות לחבר בין עולם העיצוב לעולם החינוך – ולבנות מרחבים שמשנים חיים.


לסיכום


“עיצוב פדגוגי” הוא לא רק שיטה, אלא השקפת עולם. זו האמונה שלנו שכל גן ילדים יכול להיות מקום שבו החינוך מתחיל עוד לפני השיעור הראשון, דרך החלל עצמו.


אנחנו מזמינות אתכם להצטרף אלינו, ללמוד על הגישה הזו, ולראות איך עיצוב יכול לשנות מציאות עבור ילדים, משפחות וקהילות שלמות.




bottom of page